Gmina Barczewo rozpoczyna nowy, inspirujący projekt edukacyjny

Gmina Barczewo rozpoczyna nowy,
inspirujący projekt edukacyjny!

Pod nazwą „Edukacyjna ścieżka mistrzów w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łęgajnach” powstaje przestrzeń rozwoju, odkrywania talentów i wspierania uczniów w ich indywidualnych pasjach. Projekt zakłada zajęcia rozwijające zainteresowania, wsparcie dydaktyczne oraz działania wzmacniające kompetencje kluczowe uczniów i nauczycieli.

📣 Miło nam poinformować, że Gmina Barczewo otrzymała dofinansowanie na realizację nowoczesnego projektu edukacyjnego w ramach Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021–2027 EFS + 🎓🌟

Dzięki pozyskanym środkom nasze szkoły zostaną wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne, sprzęt multimedialny oraz specjalistyczne wyposażenie, które pozwolą jeszcze lepiej rozwijać talenty i kompetencje uczniów. 👩‍🏫👨‍🔬

Projekt zakłada wsparcie zarówno uczniów, jak i nauczycieli – poprzez zajęcia rozwijające, warsztaty, szkolenia i działania z zakresu edukacji włączającej. 💡📚

Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur (FEWiM) 2021-2027

NAZWA WNIOSKODAWCY: Gmina Barczewo

Tytuł projektu: Edukacyjna ścieżka mistrzów w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łęgajnach

Numer projektu: FEWM.06.06-IZ.00-0026/25
Program: Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027
Priorytet 6: Edukacja i kompetencje EFS+
Działanie 6.6: Edukacja w ZIT Ełk i Olsztyn (Schemat A – ZIT Olsztyn) 

Cel szczegółowy: Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w  niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z Niepełnosprawnościami

👥 Beneficjent:
Gmina Barczewo

🗓️ Okres realizacji:
01.10.2025 r. – 30.06.2026 r.

📍 Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łęgajnach, gmina Barczewo


🎯 Cel projektu

CELEM PROJEKTU jest zdobycie kompetencji kluczowych, umiejętności podstawowych i przekrojowych przez:
👧🧒 100 uczniów (50 dziewcząt, 50 chłopców) – w tym min. 40 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE);
👩‍🏫 16 nauczycieli (14 kobiet, 2 mężczyzn) – uczestniczących w szkoleniach z pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach;
👩‍👧‍👦 20 rodziców (18 kobiet, 2 mężczyzn) – rozwijających kompetencje wychowawcze i postawy antydyskryminacyjne.

Celem projektu jest  zdobycie kompetencji kluczowych, umiejętności podstawowych i przekrojowych wynikających z indywidualnych potrzeb 100 U (50K, 50M) ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łegajnach, w tym minimum 40% uczniów z SPE poprzez realizację zajęć dodatkowych, stworzenie warunków dla realizacji edukacji włączającej w ww. placówce poprzez organizację zajęć uzupełniających oraz zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu, zdobycie kompetencji przez 16N (14K, 2M) poprzez organizację szkoleń oraz wzmocnienie postaw antydyskryminacyjnych u 100% uczniów i nauczycieli objętych wsparciem w projekcie oraz 20 rodziców (18K, 2M) U z ww. placówki z gm. Barczewo w okresie od 01.10.2025 do 30.06.2026

Projekt zakłada stworzenie warunków dla realizacji edukacji włączającej poprzez:
🧩 organizację zajęć dodatkowych i wyrównawczych,
🏗️ dostosowanie pomieszczeń,
🖥️ doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt,
📖 podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej,
🤝 wzmacnianie postaw prospołecznych i równościowych.


👩🏫 Grupy docelowe

👧 Uczniowie: 100 osób (w tym 40 z SPE )– m.in. z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, deficytami funkcji percepcyjno-motorycznych, słabowidzący, słabosłyszący).
👩‍🏫 Nauczyciele: 16 osób (34,04% kadry szkoły).
👨‍👩‍👧‍👦 Rodzice: 20 opiekunów/ rodziców uczniów uczestniczących w projekcie.

📚 Zadania w projekcie

1️⃣ 🧠 Zajęcia usprawniające rozwój poznawczy ucznia
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

2️⃣ 💬 Zajęcia rozwijające kompetencje językowe i usprawniające artykulację
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

3️⃣ ✋ Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

4️⃣ 🇬🇧🎨 Zajęcia z języka angielskiego z elementami sensoryki
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

5️⃣ 🌿🔬 Ekologia wokół nas – Leśne obserwacje i eksperymenty (zajęcia rozwijające zainteresowania przyrodnicze)
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

6️⃣ 🎭📖 Warsztaty z języka angielskiego w oparciu o postać Szekspira
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

7️⃣ 🤖 Robotyka
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

8️⃣ ⚖️ Przeciwdziałanie dyskryminacji w środowisku szkolnym
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

9️⃣ 🍎 Edukacja prozdrowotna
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

🔟 🏃‍♂️ Zajęcia usprawniające motorykę
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣1️⃣ 👨‍🍳 Warsztaty kulinarne
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣2️⃣ 🎨💫 Arteterapia – wspomaganie rozwoju emocjonalnego, społecznego, językowego i matematycznego uczniów poprzez ekspresję artystyczną
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣3️⃣ ✍️ „Z językiem za pan brat” – zajęcia rozwijające z języka polskiego
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣4️⃣ ➗ „Matematyka każdego dotyka” – zajęcia rozwijające z matematyki
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣5️⃣ 🇬🇧📚 „Take it easy!” – przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣6️⃣ 🎲 Warsztaty gier planszowych
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣7️⃣ 💰 Edukacja finansowa
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣8️⃣ 🎬 Koło filmowe
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

1️⃣9️⃣ 🧪 Zwariowane eksperymenty
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

2️⃣0️⃣ 🏞️⚽ Edukacja proekologiczna i sportowa – Zielona szkoła
📅 2025-11-01 – 2026-06-30

2️⃣1️⃣ 🏋️‍♀️ Zajęcia usprawniające motorykę – cross-financing
📅 2025-10-01 – 2025-12-31

2️⃣2️⃣ 🔬 Zwariowane eksperymenty – cross-financing
📅 2025-10-01 – 2025-12-31

2️⃣3️⃣ 🧑‍🏫 Szkolenia nauczycieli
📅 2025-11-01 – 2026-06-30


Dzięki tym działaniom uczniowie rozwiną dwie kluczowe umiejętności przekrojowe:
💡 myślenie krytyczne i kompleksowe – nauczą się analizować informacje, rozpoznawać zależności, przewidywać skutki i podejmować decyzje na podstawie logicznych przesłanek;
🤝 umiejętności osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się – poprzez współpracę, tworzenie komiksów, gry i zabawy uczące pamięci i spostrzegawczości, planowanie działań i monitorowanie postępów.

📊 Wskaźniki produktu

NrNazwa wskaźnika produktuJednostka miaryWartość docelowa
1Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciemosoby40
2Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościamiszt.0
3Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnympodmioty1
4Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającejszt.1
5Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościamiszt.0
6Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciemosoby16
7Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciempodmioty1
8Liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciemosoby100
9Liczba rodziców i opiekunów prawnych objętych wsparciemosoby20

📈 Wskaźniki rezultatu

NrNazwa wskaźnika rezultatuJednostka miaryWartość docelowa
1Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programuosoby12
2Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programuosoby75
3Liczba rodziców i opiekunów prawnych, którzy uzyskali kompetencje w wyniku udziału w szkoleniachosoby15
4Liczba uczniów, która wzięła udział w zajęciach dodatkowych min. 2 umiejętności podstawowe, z których jedna to obligatoryjnie umiejętność matematyczna w sposób praktycznyosoby100
5Liczba uczniów, która rozwinęła min. 2 umiejętności podstawowe poprzez udział w zajęciach dodatkowychosoby75
6Liczba uczniów, która wzięła udział w zajęciach rozwijających min. 2 umiejętności przekrojowe w sposób praktycznyosoby100
7Liczba uczniów, która rozwinęła min. 2 umiejętności przekrojowe poprzez udział w zajęciach dodatkowychosoby75
8Liczba uczniów i nauczycieli, którzy wzięli udział w zajęciach w zakresie właściwych postaw antydyskryminacyjnychosoby116
9Liczba rodziców, którzy wzięli udział w zajęciach w zakresie właściwych postaw antydyskryminacyjnychosoby20

🤝 Efekty projektu

  • Rozwój kompetencji kluczowych i społecznych uczniów,
  • Podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze edukacji włączającej,
  • Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców,
  • Wzmocnienie postaw tolerancji, empatii i współpracy w środowisku szkolnym.

📅 Okres realizacji: 01.10.2025 – 30.06.2026
💶 Wartość projektu: 751 065,45 zł
Dofinansowanie z UE: 638 405,63 zł   

#FunduszeUE

#EdukacjaSzkolna

#FunduszeNaZmiany

#FunduszeEuropejskiedlaWarmiiiMazur

#FEWIM

#FunduszeEuropejskie

#Edukacja