
Gmina Barczewo rozpoczyna nowy,
inspirujący projekt edukacyjny!
Pod nazwą „Edukacyjna ścieżka mistrzów w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łęgajnach” powstaje przestrzeń rozwoju, odkrywania talentów i wspierania uczniów w ich indywidualnych pasjach. Projekt zakłada zajęcia rozwijające zainteresowania, wsparcie dydaktyczne oraz działania wzmacniające kompetencje kluczowe uczniów i nauczycieli.
📣 Miło nam poinformować, że Gmina Barczewo otrzymała dofinansowanie na realizację nowoczesnego projektu edukacyjnego w ramach Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021–2027 EFS + 🎓🌟
Dzięki pozyskanym środkom nasze szkoły zostaną wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne, sprzęt multimedialny oraz specjalistyczne wyposażenie, które pozwolą jeszcze lepiej rozwijać talenty i kompetencje uczniów. 👩🏫👨🔬
Projekt zakłada wsparcie zarówno uczniów, jak i nauczycieli – poprzez zajęcia rozwijające, warsztaty, szkolenia i działania z zakresu edukacji włączającej. 💡📚
Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur (FEWiM) 2021-2027
NAZWA WNIOSKODAWCY: Gmina Barczewo
Tytuł projektu: Edukacyjna ścieżka mistrzów w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łęgajnach
Numer projektu: FEWM.06.06-IZ.00-0026/25
Program: Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027
Priorytet 6: Edukacja i kompetencje EFS+
Działanie 6.6: Edukacja w ZIT Ełk i Olsztyn (Schemat A – ZIT Olsztyn)
Cel szczegółowy: Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z Niepełnosprawnościami
👥 Beneficjent:
Gmina Barczewo
🗓️ Okres realizacji:
01.10.2025 r. – 30.06.2026 r.
📍 Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łęgajnach, gmina Barczewo
🎯 Cel projektu
CELEM PROJEKTU jest zdobycie kompetencji kluczowych, umiejętności podstawowych i przekrojowych przez:
👧🧒 100 uczniów (50 dziewcząt, 50 chłopców) – w tym min. 40 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE);
👩🏫 16 nauczycieli (14 kobiet, 2 mężczyzn) – uczestniczących w szkoleniach z pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach;
👩👧👦 20 rodziców (18 kobiet, 2 mężczyzn) – rozwijających kompetencje wychowawcze i postawy antydyskryminacyjne.
Celem projektu jest zdobycie kompetencji kluczowych, umiejętności podstawowych i przekrojowych wynikających z indywidualnych potrzeb 100 U (50K, 50M) ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łegajnach, w tym minimum 40% uczniów z SPE poprzez realizację zajęć dodatkowych, stworzenie warunków dla realizacji edukacji włączającej w ww. placówce poprzez organizację zajęć uzupełniających oraz zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu, zdobycie kompetencji przez 16N (14K, 2M) poprzez organizację szkoleń oraz wzmocnienie postaw antydyskryminacyjnych u 100% uczniów i nauczycieli objętych wsparciem w projekcie oraz 20 rodziców (18K, 2M) U z ww. placówki z gm. Barczewo w okresie od 01.10.2025 do 30.06.2026
Projekt zakłada stworzenie warunków dla realizacji edukacji włączającej poprzez:
🧩 organizację zajęć dodatkowych i wyrównawczych,
🏗️ dostosowanie pomieszczeń,
🖥️ doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt,
📖 podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej,
🤝 wzmacnianie postaw prospołecznych i równościowych.
👩🏫 Grupy docelowe
👧 Uczniowie: 100 osób (w tym 40 z SPE )– m.in. z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, deficytami funkcji percepcyjno-motorycznych, słabowidzący, słabosłyszący).
👩🏫 Nauczyciele: 16 osób (34,04% kadry szkoły).
👨👩👧👦 Rodzice: 20 opiekunów/ rodziców uczniów uczestniczących w projekcie.
📚 Zadania w projekcie
1️⃣ 🧠 Zajęcia usprawniające rozwój poznawczy ucznia
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
2️⃣ 💬 Zajęcia rozwijające kompetencje językowe i usprawniające artykulację
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
3️⃣ ✋ Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
4️⃣ 🇬🇧🎨 Zajęcia z języka angielskiego z elementami sensoryki
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
5️⃣ 🌿🔬 Ekologia wokół nas – Leśne obserwacje i eksperymenty (zajęcia rozwijające zainteresowania przyrodnicze)
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
6️⃣ 🎭📖 Warsztaty z języka angielskiego w oparciu o postać Szekspira
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
7️⃣ 🤖 Robotyka
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
8️⃣ ⚖️ Przeciwdziałanie dyskryminacji w środowisku szkolnym
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
9️⃣ 🍎 Edukacja prozdrowotna
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
🔟 🏃♂️ Zajęcia usprawniające motorykę
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣1️⃣ 👨🍳 Warsztaty kulinarne
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣2️⃣ 🎨💫 Arteterapia – wspomaganie rozwoju emocjonalnego, społecznego, językowego i matematycznego uczniów poprzez ekspresję artystyczną
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣3️⃣ ✍️ „Z językiem za pan brat” – zajęcia rozwijające z języka polskiego
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣4️⃣ ➗ „Matematyka każdego dotyka” – zajęcia rozwijające z matematyki
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣5️⃣ 🇬🇧📚 „Take it easy!” – przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣6️⃣ 🎲 Warsztaty gier planszowych
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣7️⃣ 💰 Edukacja finansowa
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣8️⃣ 🎬 Koło filmowe
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
1️⃣9️⃣ 🧪 Zwariowane eksperymenty
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
2️⃣0️⃣ 🏞️⚽ Edukacja proekologiczna i sportowa – Zielona szkoła
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
2️⃣1️⃣ 🏋️♀️ Zajęcia usprawniające motorykę – cross-financing
📅 2025-10-01 – 2025-12-31
2️⃣2️⃣ 🔬 Zwariowane eksperymenty – cross-financing
📅 2025-10-01 – 2025-12-31
2️⃣3️⃣ 🧑🏫 Szkolenia nauczycieli
📅 2025-11-01 – 2026-06-30
Dzięki tym działaniom uczniowie rozwiną dwie kluczowe umiejętności przekrojowe:
💡 myślenie krytyczne i kompleksowe – nauczą się analizować informacje, rozpoznawać zależności, przewidywać skutki i podejmować decyzje na podstawie logicznych przesłanek;
🤝 umiejętności osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się – poprzez współpracę, tworzenie komiksów, gry i zabawy uczące pamięci i spostrzegawczości, planowanie działań i monitorowanie postępów.
📊 Wskaźniki produktu
| Nr | Nazwa wskaźnika produktu | Jednostka miary | Wartość docelowa |
| 1 | Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem | osoby | 40 |
| 2 | Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami | szt. | 0 |
| 3 | Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym | podmioty | 1 |
| 4 | Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającej | szt. | 1 |
| 5 | Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami | szt. | 0 |
| 6 | Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem | osoby | 16 |
| 7 | Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem | podmioty | 1 |
| 8 | Liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem | osoby | 100 |
| 9 | Liczba rodziców i opiekunów prawnych objętych wsparciem | osoby | 20 |
📈 Wskaźniki rezultatu
| Nr | Nazwa wskaźnika rezultatu | Jednostka miary | Wartość docelowa |
| 1 | Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu | osoby | 12 |
| 2 | Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu | osoby | 75 |
| 3 | Liczba rodziców i opiekunów prawnych, którzy uzyskali kompetencje w wyniku udziału w szkoleniach | osoby | 15 |
| 4 | Liczba uczniów, która wzięła udział w zajęciach dodatkowych min. 2 umiejętności podstawowe, z których jedna to obligatoryjnie umiejętność matematyczna w sposób praktyczny | osoby | 100 |
| 5 | Liczba uczniów, która rozwinęła min. 2 umiejętności podstawowe poprzez udział w zajęciach dodatkowych | osoby | 75 |
| 6 | Liczba uczniów, która wzięła udział w zajęciach rozwijających min. 2 umiejętności przekrojowe w sposób praktyczny | osoby | 100 |
| 7 | Liczba uczniów, która rozwinęła min. 2 umiejętności przekrojowe poprzez udział w zajęciach dodatkowych | osoby | 75 |
| 8 | Liczba uczniów i nauczycieli, którzy wzięli udział w zajęciach w zakresie właściwych postaw antydyskryminacyjnych | osoby | 116 |
| 9 | Liczba rodziców, którzy wzięli udział w zajęciach w zakresie właściwych postaw antydyskryminacyjnych | osoby | 20 |
🤝 Efekty projektu
- Rozwój kompetencji kluczowych i społecznych uczniów,
- Podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze edukacji włączającej,
- Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców,
- Wzmocnienie postaw tolerancji, empatii i współpracy w środowisku szkolnym.
📅 Okres realizacji: 01.10.2025 – 30.06.2026
💶 Wartość projektu: 751 065,45 zł
Dofinansowanie z UE: 638 405,63 zł